Henrik Götesson
Jag skriver betraktelser kring saker som upprör och glädjer mig.
Internetbank gör mig fri!
Så här i vintermörkret är vi nog många som drömmer oss tillbaka till härliga, soliga sommardagar vid badstranden, i hängmattan eller kanske på cykeln. Det gäller även mig.
För några dagar sedan kom jag också att tänka på ett annat roligt sommarminne, på den där veckan i början av augusti då jag hade skaffat bank på Internet. Jag satt i timmar och kollade mina transaktioner. Jag skrev om det i min signatur på msn. Jag sade det till varenda människa jag träffade.
Kanske en del tyckte att jag överdrev en smula. Det verkade som om mitt livs dröm hade gått i uppfyllelse, och riktigt så revolutionerande brukar det väl ändå inte vara med bank på Internet, även om säkert många blir glada för att det är så smidigt. För mig som helt blind var det dock faktiskt bokstavligen en revolution. Plötsligt kunde jag betala mina räkningar utan att behöva tala om det för någon. Det hade jag alltid fått göra tidigare. Med E-legitimationen som följde med banken skulle jag också slippa att lämna in deklarationen för sent på grund av förväxling med reklam, som det råkade bli för något år sedan.
Fanns det då något som var tråkigt med det här? Ja, en sak var verkligen tråkig. Jag hade inte kunnat behålla banken jag hade haft i många år. Det enda sättet att logga in i den bankens Internettjänster var nämligen via en inloggningsdosa som visade siffror i vanlig skrift. De kunde jag ju inte uppfatta. Tillgänglighet och inloggningssätt borde inte vara något att konkurrera om. Det borde vara självklart.
För mig fungerar engångskoder bra. En del andra skulle behöva ha en talande inloggningsdosa, någonting som fortfarande lyser med sin frånvaro, åtminstone hos svenska banker. Många bankkunder föredrar den traditionella dosan som visar siffror i vanlig skrift.
Jag hoppas fler synskadade följer mitt och många andras exempel och skaffar bank på Internet. Jag hoppas att alla bankers tjänster snart blir tillgängliga för alla bankkunder så att valet av bank för kunder med vissa funktionshinder inte ska handla om tillgänglighet, utan om utbud av banktjänster, precis som det gör för de flesta bankkunder.
Henrik Götesson